Успішність територіальної громади залежить не лише від зовнішніх факторів та сукупності матеріальних ресурсів, які впливаю на його функціонування та розвиток, але й від стану його внутрішнього середовища, рівня контролю над ним, а також від ефективності та культури комунікацій між його основними суб’єктами: владою, підприємцями, громадським сектором тощо.
Побудувати ефективне середовище Івано-Франківської міської територіальної громади – завдання, яке послідовно реалізовують стейкхолдери її розвитку, шукаючи оптимальну стратегію для її ефективного поступу в непростих обставинах війни та серйозних соціально-економічних викликів.
Помітною подією в даному напрямку стало ініційоване Карпатським інститутом аналітики «FrankoLytics» підписання Меморандуму з представниками влади, бізнесу та громадських організацій щодо партнерства під час проведення дослідження бізнес-середовища міста Івано-Франківська.
Форсайт-сесія з підписанням багатостороннього Меморандуму відбулася 5 жовтня 2023 р. у приміщенні міської Ратуші (сьогодні це Івано-Франківський краєзнавчий музей) – давньому центрі громадських ініціатив та публічного управління. Предметом Меморандуму є координація зусиль та спільна діяльність партнерів (обмін даними, думками та поглядами, проведення спільних заходів тощо), спрямованих на вивчення економічної екосистеми Івано-Франківської міської територіальної громади, розробку аналітично-обґрунтованих рекомендацій для прийняття рішень на основі даних з метою покращання бізнес-середовища, сприяння швидкій післявоєнній відбудові громади через вивчення поточної структури економіки, її ресурсного потенціалу, а також іноземного досвіду відновлення.
Учасниками-підписантами Меморандуму про співпрацю під час дослідження іван-франківського бізнес-середовища стали: Карпатський аналітичний інститут «FrankoLytics» (в особі директорки Ольги Максимович), Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради (міський голова Руслан Марцінків), Громадська спілка «Бізнес асоціація Івано-Франківська» (Голова Правління Андрій Семанів), Головне управління Державної податкової служби (начальник Ірина Столярик), Головне управління статистики (начальник Олена Бліннікова), БО «Промприлад Реновація» (Генеральний директор Юрій Филюк), БО Благодійний фонд «Тепле місто» (керівниця Росана Тужанська), незалежний мовник «Суспільне Івано-Франківськ» (менеджерка філії Світлана Фальчук). У події взяли участь також аналітики «FrankoLytics», представники публічних інституцій, громадськості, засобів масової інформації.
Варто відзначити, що Карпатський аналітичний інститут «FrankoLytics» працюватиме над темою «Дослідженням шляхів покращення бізнес-середовища територіальної громади Івано-Франківська» до 24 лютого 2024 року у межах проєкту «Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства», що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку.
Метою дослідження є вивчення бізнес-середовища територіальної громади Івано-Франківська, розробка доказових рекомендацій для прийняття рішень на основі даних, визначення орієнтирів майбутнього економічного зростання громади та розробки інструментів підтримки/стимулювання розвитку бізнесу та підприємницьких секторів міста.
Таким чином, своєрідним об’єктом аналітичного дослідження виступатиме Івано-Франківська територіальна громада як соціально-економічна система та система соціальних відносин, а безпосереднім його предметом – організаційні, матеріальні та соціально-економічні ресурси та потреби бізнес-середовища територіальної громади Івано-Франківська, закономірності взаємодії та розвитку його учасників.
Реалізуючи вказаний проєкт, «FrankoLytics» прагне допомогти посилити стратегію Івана-Франківська об’єктивною науковою інформацією. Саме тому для збору необхідного масиву актуальних даних, а також задля подальшого ефективного використання здобутих результатів та послідовного впровадження рекомендацій у полісі публічних служб та організацій, дослідники аналітичного центру запропонували консолідувати зусилля основних стейкхолдерів, як партнерів проєкту.
У своїх виступах підписанти Меморандуму підкреслили важливість і своєчасність глибокого дослідження бізнес-середовища Івано-Франківська, привітали один одного зі стартом вагомої події, подякували дослідникам «FrankoLytics» за ініціативу партнерства.
Зокрема, мер Івано-Франківська Р. Марцінків підкреслив, що дослідження бізнес-середовища громади є вкрай актуальним, адже зараз ведеться клопітка робота над розробкою Стратегії міста до 2030 року, а без розвитку бізнесу та виробництва уявити сучасне місто неможливо. Крім того, важливо зрозуміти яким чином змінився бізнес Івано-Франківська під час війни, що він очікує від місцевої влади, куди варто залучати більше інвестицій, звідки переважно надходять податки до бюджету, де створюються робочі місця, яким чином місто може збільшити допомогу військовим тощо.
Голова Громадської спілки «Бізнес асоціація Івано-Франківська» А. Семанів наголосив на важливості проведення своєрідної ревізії бізнес-середовища Івано-Франківська для осмислення подальшої стратегії організації, актуалізації її діяльності відповідно до сучасних реалій та викликів.
Про необхідність ретельного вивчення економічної екосистеми Івано-Франківська говорила і начальник Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області І. Столярик, адже це дозволить побачити, які галузі менш задіяні до поповнення бюджету, які галузі потрібно розвивати з цією метою. Крім цього, таке дослідження – це ефективний засіб, який допоможе з’ясувати як працює бізнес в умовах війни, а запропонований «FrankoLytics» формат спільного проведення дослідження дозволить віднайти кращий консенсус, щоб місто допомагало Збройним силам України у наближенні перемоги.
У свою чергу, начальник Головного управління статистики в Івано-Франківській області О. Бліннікова підкреслила доцільність дослідження бізнесу Івано-Франківська в контексті проектування подальших статичних спостережень, особливо щодо новоутворених територіальних громад. Вона завірила, що бізнес-середовище Івано-Франківська продовжує активно розвиватися і робити великий внесок у всіх напрямках навіть у військовий час. Зокрема, протягом двох останніх років в Івано-Франківській територіальній громаді у бізнесі задіяно близько 21% населення; із 14 тисяч зареєстрованих юридичних осіб 10 тисяч – це суб’єкти підприємницької діяльності. Обіцяючи експертам «FrankoLytics» сприяти дослідженню статистичними даними, О. Бліннікова висловила сподівання, що воно дозволить також почути запити і потреби суспільства, виявити необхідні зміни в методиці збору і поширення важливих даних.
Генеральний директор та ініціатор проєкту «Промприлад. Реновація», засновник платформи «Тепле Місто» Ю. Филюк привітав ініціативу «FrankoLytics» як свідчення розбудови культури широкого партнерства в Івано-Франківську. А керівниця Благодійного фонду «Тепле Місто» Р. Тужанська, підкреслила необхідність ґрунтування «Стратегії Івано-Франківська» на глибокій аналітиці, а також висловила сподівання, що системне дослідження бізнесу міста принесе багато інсайтів.
Менеджерка філії незалежного мовника «Суспільне Івано-Франківськ» С. Фальчук, засвідчила відповідність дослідження «FrankoLytics» цілям забезпечення громадян перевіреною інформацією, які є співзвучними із місією даного медіа.
Міркування учасників заходу стосувалися також тих завдань, які доцільно було б досягнути в рамках дослідження бізнес-середовища Івано-Франківська. Загалом окреслений ескіз цілей включив наступні пропозиції:
– з’ясувати очікування бізнесу від місцевої влади (Р. Марцінків);
– розкрити як змінився бізнес Івано-Франківська в умовах війни (Р. Марцінків);
– здійснити ревізію бізнес-організацій Івано-Франківська як платників податків, щоб зрозуміти, які галузі менш задіяні і які галузі потрібно розвивати, бо в них низьке податкове навантаження (І. Столярик);
– виявити перспективні напрямки залучення інвестицій (Р. Марцінків);
– визначити напрями і потенціал місцевого бізнесу у справі допомоги військовим (Р. Марцінків);
– прояснити палітру місцевого бізнесу з метою визначення потенціалу і напрямів консолідації Бізнес Асоціації Івано-Франківська, вироблення стратегії її розвитку (А. Семанів);
– напрацювати надійну методологію дослідження бізнес-середовища місцевих громад на даних Івано-Франківської територіальної громади (А. Семанів);
– з’ясувати запити бізнесу на статистичні показники для проєктування подальших статичних спостережень над розвитком громад (О. Бліннікова);
– посилити кооперацію бізнесу, громадського сектору та місцевого самоврядування з метою ефективного розвитку міста (Ю. Филюк);
– перевірити правильність обраних векторів розвитку громадського сектору Івано-Франківська за допомогою аналітичних даних (Р. Тужанська);
– забезпечити громадян Івано-Франківська перевіреною інформацією щодо стану і соціально-економічного розвитку Івано-Франківської громади та її перспектив (С. Фальчук).
Таким чином, передбачається, що дослідження бізнес-середовища Івано-Франківська виконає пізнавальну, практично-діючу, регулятивну та культурно-виховну функції. Остаточний перелік досліджуваних тем і завдань учасники події домовились сформувати під час фокус-групових дискусій, які проведуть аналітики «FrankoLytics» з основними суб’єктами бізнес-середовища Івано-Франківська. Це допоможе змоделювати бажаний, можливий та необхідний стан розвитку Івано-Франківська як соціально-економічної системи, котрий варто досягнути в найближчі роки.
Важливим фрагментом зустрічі стало попереднє ознайомлення партнерів із методологією та планом проведення дослідження.
Директорка «FrankoLytics» Ольга Максимович озвучила найбільший виклик, який стоїть перед даним проєктом – знайти спосіб об’єднати всі аспекти дослідження в одну системне бачення. Вона проінформувала, що під час дослідження заплановано здійснити комплекс заходів:
1) спочатку науковці секторально працюватимуть з учасниками проєкту за допомогою фокус-групових інтерв’ю та напівструктурованих інтерв’ю з експертами;
2) за результатами проведених інтерв’ю буде розроблено, оцифровано і оприлюднено анкету для представників бізнесу та громадськості;
3) наступний етап – публічний аналіз результатів дослідження у форматі «мозкового штурму» в контексті розробки Стратегії Івано-Франківська;
4) після цього – розробка практичних рекомендацій та документів для того, щоб покращити бізнес-середовище Івано-Франківської міської територіальної громади;
5) завершить роботу аналітиків опис і публікація результатів дослідження.
Директорка «FrankoLytics» підкреслила важливість підписання Меморандуму про співпрацю між усіма зацікавленими сторонами. Звісно, сама угода не дасть результат дослідження, але вже її підписання має символічний характер для історії міста Івано-Франківська і засвідчує старт безпрецедентної співпраці.
Свої очікування від дослідження озвучили учасники заходу під час подальшого обговорення.
Голова Громадської спілки «Бізнес Асоціація Івано-Франківська» А. Семанів наголосив, що правильний бізнес завжди починається з аналітики ринку, а тому для представників організації дуже важливою є якість запланованого дослідження. Він повідомив присутнім, що вже на початковому етапі створення БАІФ було задекларовано необхідність проведення аналізу бізнес-середовища Івано-Франківської територіальної громади, адже це дозволить зрозуміти, які бізнеси є в місті, хто може доєднатися до БАІФ та яку перспективу має організація стосовно чисельності та напрямків роботи. «Для БАІФ дуже важливо аби було проаналізоване бізнес-середовище Івано-Франківська, для того аби ми знайшли точки росту, побачили, які галузі та в якому об’ємі реально працюють в місті, – зазначив підприємець. – Отримавши такі дані ми зможемо знайти напрямки розвитку та побудувати плани щодо відкриття нових підприємств задля розвитку громади, збільшення надходження податків та розвитку міста загалом». Тому А. Семанів звірив, що підприємці готові активно долучитись до розробки методики дослідження і сприяти організації опитування членів асоціації.
Висловлену думку підтримали знані підприємці Івано-Франківська – Галина Гривнак та Віктор Вінтоняк. Г. Гривнак підкреслила, що для бізнесу важливе дослідження середовища для планування майбутнього. Тому, не очікуючи відразу «захмарних результатів», підприємці будуть задоволені навіть рамковому дослідженню, яке дасть розуміння куди рухатися, що потрібно, а що не потрібно громаді Івано-Франківська.
В. Вінтоняк зауважив, що аналітика вкрай потрібна для розробки стратегії, визначення векторів розвитку територій, з’ясування що саме можна визначити як їхню спеціалізацію і бренд, окреслити точки і механізми розвитку бізнесу до 2030 р. Безперечно, дослідження бізнес-середовища Івано-Франківська дозволить використати дані в практичній площині, познайомитись з існуючими в Європейському Союзі інструментами регулювання бізнесу, спробувати масштабувати здобуті результати. Підприємець запевнив, що члени БАІФ мають питання, відповіді на які цікавлять місцевий бізнес, а тому готові до співпраці з аналітиками «FrankoLytics» на стадіях розробки дослідницької анкети, збору інформації та аналізу результатів дослідження.
Директор Департаменту економічного розвитку, екології та енергозбереження Івано-Франківської міської ради Світлана Криворучко підкреслила важливість підвищення обізнаності публічних управлінців у питаннях людського і промислового ресурсу територіально громади Івано-Франківська: кому із громадян допомагати, куди будувати дорогу, що треба місцевій культурі тощо. Визначення пріоритетних галузей Івано-Франківська допоможе у діяльності кожному бізнесмену. Підкресливши важливість ініційованого «FrankoLytics» партнерства, С. Криворучко наголосила, що місту треба дані від всіх учасників його простору, щоб зробити правильні висновки і прийняти ефективні управлінські рішення.
Таким чином, підписання Меморандуму про співпрацю в межах реалізації проєкту «Дослідженням шляхів покращення бізнес-середовища територіальної громади Івано-Франківська» відбулося успішно, а партнери «FrankoLytics» засвідчили готовність до активної співпраці в інтересах громади Івано-Франківська. Виокремлені головні тези учасників насиченої події заклали корисні теоретичні підмурки подальшої роботи аналітиків «FrankoLytics».
Роман Пятківський
аналітик з належного врядування та доброчесності
Карпатського інституту аналітики «FrankoLytics»,
к.філос.н., доцент