FrankoLytics : аналітична довідка “Освіта (дошкільна, середня, професійна)”

Дослідниця освітніх політик Карпатського інституту аналітики “FrankoLytics” Наталія БАСАРАБ 

 

Освітній потенціал Івано-Франківської громади представлений закладами дошкільної освіти, загальноосвітніми навчальними закладами, професійно-технічними закладами, закладами позашкільної освіти.

Заклади дошкільної освіти.

Фактична мережа ЗДО у 2023 році налічує 52 заклади дошкільної освіти (41 дитячий садок комунальної форми власності, 1 дошкільний заклад відомчого підпорядкування, 5 приватних дошкільних закладів, 5 дошкільних відділень ЗЗСО). Кількість вихованців ЗДО – 9958. Кількість груп в ЗДО – 365.

Заклади загальної середньої освіти.

Кількість ЗЗСО – 57, де у 1313-ти класах навчається 35 637 учнів. Мережа приватних закладів збільшилася до 8, у яких здобувають освіту 1531 учень.

Кількість учнів ЗЗСО, які виїхали за кордон у зв`язку з повномасштабним вторгненням – 4376, з них 2522 закінчили навчальний рік дистанційно, 1854 перейшли на сімейну форму здобуття освіти, 116 – закінчили навчальний рік екстерном.

Заклади професійної (професійно-технічної) освіти. Кількість закладів професійної освіти міста складає 9 закладів, в яких навчається 4190 учнів, з них – 2144 учнів здобувають повну загальну середню освіту.

Мережа закладів позашкільної освіти Івано-Франківської міської ради налічує 15 закладів. Станом на 01.09.2023 позашкільними закладами Івано-Франківської міської територіальної громади охоплено 14 966 дітей.

Також на території Івано-Франківської міської територіальної громади успішно функціонує 7 мистецьких шкіл, у яких навчається 2725 учнів.

Позаяк останні кілька років українська освітня система зіштовхнулась із багатьма викликами. Зокрема через пандемію COVID-19 навчання у більшості закладів освіти здійснювалось у дистанційному форматі, відповідно доступ і якість освіти погіршились. Попри труднощі відповідно до оприлюднених даних на сайті Українського центру оцінювання якості освіти Івано-Франківщина увійшла в шестірку областей за кількістю 200-бальників на ЗНО-2021. Найвищий результат отримали 25 прикарпатських учнів.

Із 24 лютого 2022 року розпочався період важкого випробування для всієї освітньої системи, це виклики з якими довелося зіткнутися освітянам нашої держави: жити і працювати в умовах невизначеності, працювати під час війни, працювати з молоддю із досвідом війни, сприяти забезпеченню спокою і безпеки вихованцям.

Через повномасштабне російське вторгнення була зруйнована частина освітньої інфраструктури (досі зазнає руйнування) учні та освітяни вимушено виїжджали за кордон та переміщувались у межах країни, значна кількість яких обирали для проживання саме Івано-Франківськ. Кількість дітей ВПО у ЗЗСО міської територіальної громади – 1515 осіб.

Як засвідчує Звіт міського голови за 2023 рік задля безпечного перебування педагогічних працівників та здобувачів освіти під час сигналу «Повітряна тривога» у навчальних закладах було здійснено поточні та капітальні ремонти у наявних укриттях  та  збільшено і облаштовано укриття у тих закладах, де була недостатня площа щоб вмістити всіх учасників освітнього процесу. Станом на вересень 2023 р. усі укриття в закладах освіти облаштовані згідно рекомендацій ДСНС. В них є достатня кількість сидячих місць, питної води та їжі, медикаменти, природна або примусова вентиляція повітря, альтернативні джерела електроенергії та освітлення, інтернет та туалет. Такі показники дають можливість того, щоб усі заклади освіти у Івано-Франківській ТГ працювати в очному режимі.

З огляду проведених тематичних досліджень, які допомагають неперервно відстежувати здобутки та труднощі, які зустрічаються на шляху освіти Івано-Франківської громади відповідно до розподілу досліджень за типами (Радар 2006-2022) у переважаючій більшості представлені саме проведеними дослідженнями (46.2 %); відповідно – аналітика (23,1 %); ініціатива (23.1 %); управлінський документ (7.7 %).

Щодо розподілу досліджень за типом виконавця дані засвідчують наступне: бізнес (23.1 %); кроссекторальна ініціатива (23.1 %); неурядова організація (19.2 %); урядова організація (15.4 %); дослідницька ініціатива (7.7 %); аналітика для потреб медіа (3.8 %); науково-освітня інституція (3.8 %); орган місцевого самоврядування (3.8 %).

Розподіл досліджень за охопленням території представлений у більшості всеукраїнськими дослідженнями (61.5 %), що стосується міського рівня (19,2 %), міжобласний (7.7 %).

Відповідно до розподілу за цілями сталого розвитку відстежуємо, що незважаючи на війну, головним завданням освітньої галузі залишається забезпечення якісної освіти на всіх рівнях, відповідно ж функціонування системи освіти має супроводжуватися – інтенсивним пошуком нових підходів до навчання, інноваційних форм організації освітнього процесу, ефективних педагогічних та інформаційних технологій.

Безперечно, що війна, окупація деформують духовне життя людей, послаблюють гуманістичні ідеали та цінності. Та як би не було важко, розуміємо, що освіта – це та сфера, яка є безумовним віддзеркаленням усіх суспільних процесів, на неї покладені завдання з формування, розвитку, духовного самоствердження людського потенціалу країни. Якісна освіта успішно забезпечує не тільки суспільні запити сьогодення, а й визначає загальні підходи щодо вирішення майбутніх викликів, відтак це спільна відповідальність, яка належить кожному регіону, населеному пункту та зокрема всім причетним до розвитку вітчизняної освіти.

Презентація “Освіта (дошкільна, середня, професійна)”

 

Джерела:

  1. Звіт про роботу Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради за 2023 рік.
  2. Український центр оцінювання якості освіти.
  3. Річний Звіт міського голови про діяльність виконавчих органів Івано-Франківської міської  ради за 2023 рік.
  4. Стратегія розвитку міста Івано-Франківськ – 2028.
  5. 21 дослідження з масиву Аналітичного радару Івано-Франківської громади FrankoLytics 2006-2021 рр.
  6. 5 досліджень з масиву Аналітичного радару Івано-Франківської громади FrankoLytics 2022 р.
  7. 5 досліджень з масиву Аналітичного радару Івано-Франківської громади FrankoLytics 2023 р.
  8. Статистична  інформація 2021-2023 рр.