Які цінності сучасної молоді, наскільки вона довіряє владі, про бар’єри між ними та чи готові франківці віком від 14 до 35 років до участі у житті міста? Про ці та інші сегменти життя молоді розповідали науковці Карпатського інституту аналітики “FrankoLytics” під час презентації дослідження молодіжного середовища Івано-Франківської громади “#to_make_youth_louder” (Зробимо молодь гучнішою!). Захід відбувся 17 травня у контексті публічного діалогу Стратегії для Івано-Франківська. Участь в обговоренні взяли представники влади, молодіжних організацій, лідери думок та небайдужі франківці.
Над дослідженням аналітики працювали упродовж 4 місяців, проводячи анонімне опитування, глибинні інтерв’ю з представниками активної молоді та напрацюванням ідей у робочих групах.
Залученість молоді до прийняття управлінських рішень
Найактивніша молодь громади віком 15-20 років каже директорка FrankoLytics Ольга Максимович. Щодо участі молоді у прийнятті управлінських рішень, то третина респондентів ствердно відповіли, що готові долучитися до формування політики Івано-Франківської громади. Поряд з тим, дані з якісного етапу дослідження свідчать про те, що вони рідко долучаються до таких дій. Зокрема, молодь висловила готовність підтримувати петиції, голосування, брати участь у форумах, проте найменш популярним для них є участь у стратегуванні чи бюджетуванні.
“Створення дослідницьких передумов для прийняття рішень у галузі молодіжної політики Івано-Франківської громади є важливою передумовою успішності впровадження майбутньої Стратегії-2030. Це дослідження є важливою передумовою інформаційного забезпечення процесу доброго врядування”, — говорить Ольга Максимович.
Участь в обговоренні взяв один з ініціаторів створення “Теплого Міста” Юрій Филюк. З його слів, позитивна динаміка довіри молоді до влади свідчить про демократичність суспільства та подолання пострадянської реальності. Проте насторожує те, що молодь не надто активно долучається до управлінських рішень.
“Молодь має консолідуватися у спільний голос, випрацьовувати всередині себе певне бачення та активно пропонувати його у ширшому діалозі впевнено та аргументовано. Крім того, важливо не тільки об’єднуватися, але й глобалізуватися зі світом. Тільки таким шляхом можемо рухатися далі”, — каже Юрій Филюк.
З результатами дослідження також ознайомився голова Івано-Франківської громади Руслан Марцінків.
“Загалом у напрацюванні Стратегії розвитку зараз важливо обговорити й окреслити рішення, вектори руху для кожної галузі. Нам треба врахувати, як активізувати молодь, щоб вона залишалась в Івано-Франківську. Адже саме молодь – потенціал відновлення України”, — вважає Руслан Марцінків.
Він також вручив подяки за реалізацію дослідження у межах проєкту “#to_make_youth_louder” команді Карпатського інституту аналітики “FrankoLytics”, ГО “Між Іншим” та Молодіжній раді Івано-Франківської громади при міськвиконкомі.
Молодіжні тренди Івано-Франківської громади
Майже половина опитаних молодих іванофранківців не визначилися із довірою до влади. Також молодь до 18 років – більше довіряє владі, ніж після 25, каже координатор дослідження “Зробимо молодь гучнішою!”, аналітик регіонального економічного розвитку Карпатського інституту аналітики Тарас Малишівський.
“Також франківська молодь активно долучається до волонтерства. Понад 60% опитаних займаються чи займалися ним упродовж останніх двох років. Досвід 2014 та 2022 років підтвердили, наскільки важливо підтримувати культуру волонтерства, — розповідає Тарас Малишівський. — У підсумку дослідження ми сформували перелік рекомендацій, який, сподіваємося, буде впроваджений у життя та позитивно вплине на розвиток молодіжного середовища у громаді”, — розповідає Тарас Малишівський.
Дослідження ініціювала молодь
Запит на таке дослідження виник саме від молоді. Дослідження було одним із ключових подій проєкту “#to_make_youth_louder”, який ініціювала та впроваджувала громадська організація “Між Іншим” у партнерстві із Молодіжною радою при МВК МР та Департаментом молодіжної політики та спорту Івано-Франківської громади. Захід став нагодою для діалогу влади та молоді, розповідає організатор проєкту “#to_make_youth_louder” та співзасновник громадської організації “Між іншим” Владислав Соха.
“Маємо працювати для синергії молоді, влади та громадського сектору. Важливий діалог, який міг би налагодити взаємодію між усіма секторами й, можливо, розпочати з двох-трьох конкретних заходів, програм, які потім будуть розростатися”, – каже Владислав Соха.
Основні канали онлайн-комунікації для молоді
Актуалізувати знання про сучасну франківську молодь взялися й щодо налагодження ефективної комунікації. Для опитаних віком 18-25 — це Telegram-канали, Instagram, нижчу позицію зайняв Facebook. Натомість респонденти віком від 25 до 35 років визначили оптимальними джерелами комунікації: Telegram-канали, Instagram, Facebook та YouTube.
Бути зрозумілим для молоді та цікавими — одним з пріоритетів вдалої комунікації влади з молоддю, вважає керівниця Аналітичного напряму Молодіжної ради ІФ МТГ Лілія Стрілецька.
“Ми вже отримали позитивний вплив, адже відбуваються зміни. Наприклад, ми дослідили, що молодь готова комунікувати через Telegram. І відштовхуючись від цього відділи в деяких департаментах ОДА та міськраді готують такий канал комунікації”, – каже Лілія Стрілецька.
Пропозиції в дії
Результати дослідження “Зробимо молодь гучнішою!” уже використовує та на основі них впроваджує зміни департамент молодіжної політики й спорту Івано-Франківської міськради, каже його директор Віталій Матешко.
“Кілька тижнів назад ми розпочали круїз по селах Івано-Франківської громади. Їх у нас 18 і це — дуже цікаво. Бо нам усім не вистачає комунікації. Тому під час поїздок багато спілкуємося, щоб налагодимо співпрацю. Хочу звернутися до молоді, що ваші ідеї можуть бути втілені, якщо ви їх чітко сформуєте. Ми дуже хочемо, щоб молодь ставала владою — кращі з кращих”, — розповідає Віталій Матешко.
Раніше дослідження презентували у рамках проєкту “#to_make_youth_louder” (Зробимо молодь гучнішою!) під час молодіжного форуму. На ньому за участі молоді, представників громадського середовища, влади, лідерів думок започаткували обговорення пропозицій та рекомендації для стейкхолдерів молодіжної політики Івано-Франківської міської територіальної громади з врахуванням результатів дослідження.
Подія 17 травня, надіємося, наблизила творення стратегії молодіжної політики Івано-Франківської громади з урахування особливостей та молодіжних тенденцій.
З усіма результатами дослідження можна ознайомитися за посиланням.
У презентації взяли участь:
Руслан Марцінків — голова Івано-Франківської міської громади
Юрій Филюк — підприємець, ресторатор, один з ініціаторів створення середовища “Тепле Місто”
Віталій Матешко — директор департаменту молодіжної політики й спорту Івано-Франківської міськради
Мар’яна Циганин — керівник відділу Молодіжної політики Департаменту молодіжної політики та спорту міськради
Андрій Левицький — координатор програми “Гранти Теплого Міста”
Лілія Стрілецька — проєктна менеджерка громадської організації “Між іншим” та керівниця Аналітичного напряму Молодіжної ради
Владислав Соха — очільник Молодіжної ради, організатор проєкту #to_make_youth_louder, співзасновник громадської організації “Між іншим”
Андрій Матійчик — засновник благодійного фонду “Вірні”, директор туристичної компанії “Апельсин”
Тарас Малишівський — аналітик регіонального економічного розвитку Карпатського інституту аналітики “FrankoLytics”
Модераторка зустрічі — директорка “FrankoLytics” Ольга Максимович
Візуальний стиль ― Владислав Соха.
Довідково:
Дослідження молодіжного середовища ІФ МТГ проводили науковці Карпатського інституту аналітики “FrankoLytics” в рамках проєкту “#to_make_youth_louder”. Проєкт ініціювала та впроваджувала ГО “Між Іншим” у партнерстві із Молодіжною радою при МВК МР та Департаментом молодіжної політики та спорту Івано-Франківської громади у рамках грантової програми від ГО “Платформа Публічної Дипломатії” та Національного Демократичного Інституту. Фінансування є можливим завдяки щирій підтримці американського народу через Агентство США з міжнародного розвитку USAID.