Сильні сторони івано-франківського бізнес-середовища у 2024

Роль Івано-Франківська є субстанційною для української Перемоги, не лише з погляду тилового забезпечення регіонів України, які фізично зіштовхнулися з бойовими діями, але й з погляду сенсів. Певною мірою, ідеї та гасла, що зароджувалися на Прикарпатті стали натхненням для мільйонів українців, які боронять країну сьогодні. Івано-Франківщина є важливим орієнтиром українськості, ментальним провідником незламності українського народу. У 2024 році Івано-Франківськ потребує переосмислення економічної ситуації, врахування власних сильних сторін та викликів середовища. Сильна економіка Івано-Франківська (як орієнтиру українськості) дарує надію на гармонійне вирішення наступного виклику – швидку і ефективну відбудову. 

У наших попередніх дописах ми вже знайомили читачів із історіософським ракурсом аналізу бізнес-середовища Івано-Франківська, а наразі  наближаємося до аналізу суспільствознавчих  аргументів, які на нашу думку,  розкривають характер бізнес-середовища Івано-Франківська.    

Розташування

Більшість українців уже зрозуміли, що, швидше за все, війна прийшла до нас надовго, а 2024 рік найімовірніше буде тяжким воєнним роком. Івано-Франківськ сколихнули вибухи 24 лютого 2022 року як і всю Україну, проте усі ми розуміємо, що Прикарпаття є відносно віддаленим регіоном від лінії зіткнення, а його роль є, більшою мірою, у забезпеченні можливості оборонятись від загарбника, виробляти усі необхідні для цього товари, надавати послуги та й просто забезпечувати існування та розвиток української економіки. Всі ці фактори дозволяють Івано-Франківську запропонувати одні з кращих умов для українського бізнесу, який роздумує про релокацію у віддалені від основного поля бойових дій регіони держави.  

Ринок праці

Сьогодні велика кількість українських компаній стикається із проблемою рекрутингу працівників. Війна – це завжди про мобілізацію населення, а тривала війна передбачає розуміння постійної мобілізації для заміщення та підсилення воїнів. Оскільки у 2024 році війна, найімовірніше, триватиме далі, отже, варто очікувати тільки загострення цієї проблеми для компаній. Івано-Франківськ до війни, згідно із дослідженнями FrankoLytics  в галузі демографії, характеризувався тим, що в ньому існував “зелений приріст населення”, тобто стало зростала кількість жителів міста. Проте цікаво, що збільшувалась вона, в основному, за рахунок внутрішньообласної міграції. Так уже склалось, що українці, а особливо галичани, впродовж останніх 100-150 років розвинули в середині спільноти сприйняття мігрантської культури. З часу незалежності приїжджі жителі Івано-Франківська були в основному молодого робочого віку, що здобули шкільну освіту, а їх батьки, часто, працюючи за кордоном. Вони старались дати дітям вищу освіту, а отже, купляли нерухомість в Івано-Франківську та тим самим впливали на приріст молодого працездатного населення міста. Якщо врахуємо ще приріст населення міста, включивши внутрішньо переміщених осіб (ВПО), то побачимо позитивну динаміку на ринку праці, яку Івано-Франківськ зможе запропонувати українським компаніям у 2024.

Згідно з прогнозами Міністерства економіки України (Юлія Свириденко, Перший віцепрем’єр-міністр України, Міністр економіки України) у 2024 році в Україну повернеться близько 1,5 млн українців, а в 2025 – ще 2 млн. Питання у тому, чи повернуться ці українці у місця їх попереднього проживання до початку вторгнення, чи захочуть попередньо провести «акліматизацію» до нових умов існування в Україні у відносно спокійних західних регіонах держави? З одного боку, можемо сподіватися притоку соціального капіталу, а з іншого – актуалізації потреби пошуку діалогу та порозуміння між спільнотами та носіями різних культур. Проте  можемо припускати, що навіть за збереження “status quo” на фронті, Івано-Франківську варто очікувати приплив людей, які вирішать у 2024 році повернутись в Україну. Частина з українців може боятись зразу повертатись у свої домівки ближче до фронту. Це знову ж таки, вплине на оновлення ринку робочої сили у регіоні, вплине, звісно ж, і на ринок нерухомості, ринок послуг та інші ринки.

Євроінтеграція

Розуміємо, що євроінтеграція для України є невідворотною, а питання полягає тільки в часі. Однак євроінтеграція – це не тільки романтизоване явище “повернення до Європи”, звідки українців видряпували імперії, тоталітарні та авторитарні режими. Цей аспект є ціннісним та основним, на Наш погляд, проте не єдиним. Європейський Союз існує як вільний ринок, а тому, спроможному бізнесу у його межах дуже вигідно працювати, адже для нього відкритий ринок з понад 400-х млн. споживачів. Але є одне але, бізнес повинен пройти усі етапи сертифікації продукції чи послуг, для того щоб отримувати можливість увійти на цей ринок. Ми чітко розуміємо, що для українського бізнесу це буде довготривалий та ресурсозатратний процес (вкладання коштів для оновлення, пошук відповідних фахівців, реєстраційні процедури тощо). Відтак рекомендуємо, українському бізнесу невідкладно починати ці процедури із вивчення вимог європейського законодавства до своїх виробництв та їх модернізації, докладати зусиль для вивчення умов та правил, залучати експертизу та  консалтингову допомогу щодо наближення умов реалізації  продукції до вимог та правил ЄС. І знову ж, Івано-Франківськ може запропонувати українському малому та середньому бізнесу кращі умови для цього процесу (як відносно віддалений від лінії зіткнення регіон), людським потенціалом та географічною близькістю до кордону ЄС та чималим досвідом співпраці з міжнародними організаціями, в тому числі й з провайдерами ЄС.

Соціальний капітал

Реалії війни творять нові виклики для українського суспільства та бізнесу. Івано-Франківськ пропонує кращі, ніж інші регіони можливості для збереження та відновлення ментального здоров’я людського капіталу. Гадаємо, не варто доводити той факт, що стан ментального здоров’я працівника напряму впливає на його робочу ефективність. В Україні формується новий пласт робочого капіталу – демобілізовані військовослужбовці. Працевлаштовувати цю категорію працівників, є соціальним обов’язком українського бізнесу та загалом моральним обов’язком суспільства і як наслідок – держави, яка обслуговує його запити. З огляду на те, що регіон Івано-Франківщини є багатим на рекреаційну індустрію через географічне розташування (близькість до Карпат), українські компанії мають можливість розташувавши офіс в Івано-Франківську зберігати свій людський капітал (попередивши ймовірні міграції) та ефективно впливати на їх ментальне здоров’я, а отже, підвищити їхню працездатність.

Отже, Івано-Франківськ у 2024 році може запропонувати українському бізнесу щонайменше три аргументи зростання: людський капітал (чисельність якого ймовірно зростатиме  з високою долею вірогідності  в рахунок  внутрішньої та зовнішньої української міграції), рекреаційну, відпочинкову та дозвіллєву інфраструктуру  та сусідство з ЄС (в першу чергу цінностями, а вже потім – кордоном). Однак, найважливіше, що може запропонувати Івано-Франківськ сьогодні, – це історичну тяглість цінності української державності у суспільстві.


Ця стаття, створена Карпатським інститутом аналітики «FrankoLytics» за підтримки ІСАР Єднання у межах проєкту «Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства», що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку. Зміст публікації не обов’язково відображає погляди ІСАР Єднання, погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду США.