FrankoLytics: Аналітична довідка “Благоустрій, зв’язок, інфраструктура та транспорт. Житлова та комунальна політика”

Директорка Карпатського інституту аналітики “FrankoLytics”
Ольга МАКСИМОВИЧ
Проектна менеджерка Карпатського інституту аналітики “FrankoLytics”
Юлія БАВОЛЯК


Івано-Франківськ стало позиціонується як одне із найбільш комфортних міст для проживання в Україні, тож робота саме цієї групи становить (на думку аналітичної команди FrankoLytics) особливий стратегічний пріоритет в розділі сильних сторін майбутньої Стратегії.


Так, за результатами Індексу конкурентоспроможності міст України (2021) (далі – ІКМ) Івано-Франківськ посів 2-гу сходинку з результатом ІКМ 2021 – 65,41 бала. Таким чином, Івано-Франківськ належить до групи міст з високим ІКМ. Місто лише на 2,24 бала відставало від переможця ІКМ 2021 – Хмельницького. Івано-Франківськ продемонстрував високий результат (7 та більше балів) в п’яти компонентах: «Прозорість та відкритість даних» (8-ме місце), «Вартість дотримання законодавства (21-ше), «Безпека ведення бізнесу» (13-те), «Лідерство міської влади» (2-ге) та «Підтримка інновацій» (2-ге). Це найсильніші сторони міста. Високі результати в більшості компонентів, дозволили місту посісти 2-гу сходинку в ІКМ.


Напередодні великої війни (2020) Івано-Франківськ вийшов на перше місце у рейтингу «Найкращі міста для бізнесу», який щороку готує редакція «Forbes Ukraine». Місто отримало 720 балів із 1000 можливих (за показниками: «Прозорість міської влади», «Ділова активність», «Регіональний Doing Business», «Купівельна спроможність», «Транспортне сполучення», «Безпека», «Освіта», «Сприйняття міст мешканцями», «Міграційна привабливість», «Екологічна привабливість»).


Івано-Франківськ також впевнено посідав позиції лідерських симпатій професійної спільноти програмістів. “Івано-Франківськ — місто, яке ІТ-спеціалісти найбільше готові рекомендувати для життя, у нього найвищий показник серед усіх досліджуваних міст — 8,8 бала з 10 (середній — 6,7 бала)”, — йдеться на сторінці “Рейтинг міст DOU” (2021).


Згідно з матеріалами Звіту про роботу Департаменту інфраструктури, житлової та комунальної політики Івано-Франківської міської ради (2023) можемо спостерігати, що на території громади за підсумками 2023 року опрацьовано 5668 пакетів документів (поданих власниками житлових приміщень у ЦНАП щодо поселення або виселення внутрішньо переміщених осіб), виконано 754 верифікацій даних про власників житлових приміщень, які розмістили внутрішньо переміщених осіб, сформовано 181 паспорт бюджетних програм та 55 наказів на їх затвердження.


Діалог з громадою: сектор інфраструктури, житлової та комунальної політики: 1302 опрацьованих звернень; 157 опрацьованих запитів на публічну інформацію від громадян та організацій; 126 відповідей на заяви, звернення та скарги громадян; 427 розглянутих звернень громадян та установ; 1348 підготовлених матеріалів (прийняті через ЦНАП) на розгляд засідання громадської комісії з житлових питань; 47 проєктів рішень виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради.

За даними Звіту про роботу Департаменту благоустрою Івано-Франківської міської ради за 2023 рік на території громади за підсумками 2023 року проведено ремонт та відновлення покриття 8 вулиць; проведено благоустрій 33 прибудинкових територій; виконано 29 робіт з благоустрою тротуарів та пішохідних доріжок; влаштовано 4 сквери; проведено 11 робіт з благоустрою території та ремонту; 6 робіт з влаштування спортивних та ігрових дитячих майданчиків; забезпечено заходи озеленення (виконано висадку 809 дерев; 4930 кущів; 35 100 шт. літніх квітів та ін.).


Діалог з громадою: сектор благоустрою: розглянуто 132 звернення громадян та 175 листів юридичних установ, опрацьовано та надано відповіді на 14 інформаційних запитів, а також прийнято та надано роз’яснення на 110 звернень до служби оперативного реагування 1580.


За матеріалами Звіту про роботу Управління транспорту та зв’язку Івано-Франківської міської ради за 2023 рік маршрутна мережа громадського транспорту нараховує 39 автобусних та 8 тролейбусних маршрутів. Щоденно на лінію виходить 43 тролейбуси. Загальна кількість автобусів, які обслуговують міські маршрути складає 165 одиниць, з них – 54 одиниці великого класу, 9 одиниць – середнього класу та 102 одиниці – малого класу. На міських маршрутах курсує 67 низькопідлогових автобусів комунального підприємства «Електроавтотранс» (в рамках заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями), встановлено 5 зупинок громадського транспорту.


Моніторинг якості надання послуг в секторі транспорту та зв’язку:

  • працівниками управління транспорту та зв’язку спільно з громадськими інспекторами здійснено 41 виїзне обстеження на маршрути;
  • на 115 зупинках громадського транспорту розміщено інформацію про найближчі укриття під час сигналу «повітряна тривога».

Діалог з громадою: встановлено 23 інформаційних електронних табло DOZOR.

Соціальна політика відомства: Зобов’язано всіх приватних перевізників забезпечити з 10.00 год до 16.00 год та без обмежень (до 10.00 год та після 16.00 год) у кількості – 3 пільгових місця в кожному транспортному засобі, який обслуговує міські автобусні маршрути загального користування перевезення пільгових категорій громадян. З метою забезпечення перевезень мешканців міста до садово-городніх масивів у 2023 році курсують 15 маршрутів.


За даними Річного Звіту міського голови про діяльність виконавчих органів Івано-Франківської міської ради довідуємося про наступні кроки в секторі щодо забезпечення життєдіяльності міста у воєнний час коштом міського бюджету:

  • облаштування укриттів та інших захисних споруд – 29,6 млн грн;
  • відшкодування вартості закупівлі генераторів, інверторно-акумуляторних систем безперебійного живлення, засобів супутникового зв’язку – 0,5 млн грн;
  • надання підтримки внутрішньо переміщеним особам у зв’язку з введенням воєнного стану – 0,9 млн грн;
  • компенсація втрат доходів від пільгового проїзду окремих категорій громадян – 47,7 млн грн, що складає 65 % до річних призначень;
  • оплата за послуги місцевого наземного електротранспорту виконання становить 97,8 млн грн, що складає 57,5 % до затвердженого плану на рік з урахуванням змін.

В тому ж документі читаємо, що впродовж звітного періоду (2023) забезпечено надходження до місцевого бюджету коштів від оренди комунального майна в сумі 21 482,2 тис. грн, а також 3 296,3 тис. грн від приватизації комунального майна. Надходження коштів від оренди комунального нерухомого майна забезпечують 374 діючі договори оренди приміщень орієнтовною загальною площею 71 тис. кв.м. З початку року було проведено 23 аукціони на право оренди комунального нерухомого майна, з яких 12 аукціонів – на укладення нових договорів оренди, та 11 аукціонів – на право продовження діючих договорів.


Велика війна суттєво змістила акценти в секторі благоустрою, зв’язку, інфраструктури, транспорту, житлової та комунальної політики. За результатами моніторингу (2022) за ступенем безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для осіб з інвалідністю Івано-Франківська міська територіальна громада набрала 175 балів з 300 можливих, посівши середню нішу оцінювання по країні в цілому. Методологія моніторингу (складена фахівцями Міністерства відновлення разом з громадськими організаціями) передбачала оцінювання визначеного переліку із 5 типів об’єктів (будівлі для розміщення евакуйованих осіб (гуртожитки, модульні містечка тощо); адміністративні будівлі; будівлі надавачів соціальних послуг; центри зайнятості; фінансові установи (банки, поштові відділення, страхові компанії, недержавні пенсійні фонди, інвестиційні фонди) на предмет безбар’єрності.


Після 24 лютого 2022 року простежується зростаюча конкуренція поміж міст центру та заходу України та певне зниження конкурентних позицій Івано-Франківська в секторі благоустрою, зв’язку, інфраструктури, транспорту, житлової та комунальної політики співставно до інших аналогічних міст (як-то Луцьк, Тернопіль, Вінниця, Хмельницький та ін.). Так, за підсумками дев’ятого муніципального опитування (2024), яке проводилось Соціологічною групою «Рейтинг» на замовлення Центру аналізу та соціологічних досліджень Міжнародного республіканського інституту у 21 місті спостерігаємо в даних наступну, саме таку динаміку (співставно до даних попередніх опитувань). В актуальному рейтингу (2024) емоційного сприйняття міст (від -2 до +2, де -2 – дуже погано; +2 – дуже добре) франківці лідирують в оцінюванні свого міста як розквітаючого (1,1) та економічно розвиненого (0,6). Натомість в самооцінках доглянутості міста (1,1) оптимістичними від франківців виявилися мешканці Вінниці (1,2) та Харкова (1,7). Аналогічно, в самооцінках комфорту (1,3) попереду розташувалися самооцінювання мешканців Одеси (1,4) та Вінниці (1,3). За показниками самооцінювання безпеки франківці розташувалися на другій позиції (0,9), поступаючись рівню безпекового оптимізму мешканцям Тернополя (1,0).


Моніторинг досліджень. З-поміж сформованого дослідницькою командою FrankoLytics тематик аналітичного радару для моніторингу досліджень за напрямком даної робочої групи було обрано наступні ключові поняття:

  • Вразливі категорії
  • Інфраструктура
  • Мобільність
  • Транспорт
  • Управління
  • Урбаністика

Далі, розглядаємо дослідження, що асоційовані з хоча б одним ключовим поняттям з-поміж перелічених. Дослідницька панорама сектору, на перший погляд представлена достатньою палітрою матеріалів (40 опублікованих матеріалів в часовому проміжку 2006- 2021 років та 20 досліджень за підсумками 2022 року).


Прикметно, що якість досліджень даного сектору є дещо нижчою співставно з іншими: майже кожне п’яте дослідження є лише ініціативою (18,3 %), частки аналітики (33,3 %) та досліджень (38,3 %) є майже рівними, кожне десяте джерело даних за галуззю є управлінським документом громади (10%). Статистично підтверджено наявність зв’язку між глибиною досліджень та рівнем охоплення території. Так, дослідження частіше стосуються всеукраїнського рівня, тоді як міжнародний рівень презентований ініціативними проєктами.


Переважно дослідження в секторі виконуються партнерським консорціумом організацій (кроссекторальна ініціатива) – кожне третє; або ж зусиллями неурядових організацій – кожне п’яте дослідження. Частка місцевого фінансування досліджень в секторі коливається в межах похибки тоді як 6 з 10 досліджень виконані за участі міжнародних партнерів України. Статистично підтверджено наявність зв’язку між глибиною досліджень в секторі та виконавцем: бізнес переважно виконує лише дослідження та аналітику, тоді як вагома частка досліджень фінансованих міжнародними партнерами потрапляє у сектор дослідницьких ініціатив.
Знаннєвий порядок денний для галузі Івано-Франківська формується поза його межами, адже дві третини досліджень належать до загальнонаціональних (51,7%) чи регіональних (20%) проєктів, охоплюючи дві й більше області чи країну загалом, відтак констатуємо суттєвий брак даних в даному секторі.


Статистично підтверджено наявність зв’язку між характером фінансування та рівнем охоплення території дослідження. Так, бізнес переважно фінансує дослідження, які охоплюють країну в цілому або ж дві та більше областей, державні фінанси залучені до виконання всеукраїнських або ж обласних досліджень в галузі, а кошти міжнародних партнерів України присутні на всіх рівнях дослідження за охопленням території (докладніше наприкінці тексту у прикріпленому документі).

Презентація_Благоустрій, зв’язок, інфраструктура та транспорт. Житлова та комунальна політика

Джерела:

  1. 60 досліджень з масиву Аналітичного радару Івано-Франківської громади FrankoLytics до великої війни в Україні
  2. 5 досліджень з масиву Аналітичного радару Івано-Франківської громади FrankoLytics 2022 – 2024 років
  3. Аналітичний огляд досліджень про Івано-Франківську громаду та область – 2022
  4. Річні Звіти департаментів та відомств Івано-Франківської міської ради (2023)
  5. Річний Звіт міського голови про діяльність виконавчих органів Івано-Франківської міської ради (2023)
  6. Статистична інформація (2021, 2022, 2023)
  7. Стратегія розвитку міста Івано-Франківськ – 2028